Sommar
Nu är det full fart att hålla koll på samhället. Har de någon drottning, har hon plats för äggläggning och finns det bin i alla stadier såsom ägg, öppet yngel och täckt. Om inte kan drottningen planera att svärma och det vill man ju inte. Nu kan man börja slunga honung också. Sååå gott!
Hösten
Här slungas honung och slutskattas. Bina är stingsliga och nektarn är slut. Innan bina blir invintrade med sockerlösning ser till att de övervintrar på fina ramar. Lika viktigt som mat är att de har en drottning som lever och mår bra över vintern.

Vinter
Nu är det skönt med lite ledigt! I alla fall får bina vara ifred. Nu tvättas overaller, verktyg rengörs och kupor skrapas. Vax som mörknat ska smältas till nya mellanväggar. Vax är en bristvara och inget får förspillas.
Det är en härlig känsla att gå ut i höstmörkret efter sommarens aktiviteter. Samtidigt grubblar man lite oroligt, kommer bina överleva vintern….Man blir glad när man sätter örat mot kupan och hör det lugnande surret.

Vår
Äntligen vår! Nu letar efter den första blommande födan. Krokus och sälg är poppis. Så fort värmen kommer flyger bina ut och ”går på toaletten”, de har hållt sig hela vintern. Som biodlare måste man vara vaksam att mat finns tills allt sätter i gång.

Tillbaka till startsidan